Klachtenregeling
Inleiding
U mag er vanuit gaan dat elke fysiotherapeut / manueel therapeut z’n vak zo goed mogelijk uitoefent. Heeft u toch klachten over de behandeling of de manier waarop uw fysiotherapeut / manueel therapeut met u omgaat, dan is het goed om dat kenbaar te maken. Voor uzelf, voor andere patiënten en voor de kwaliteit van de fysiotherapie. Om te beginnen is het de moeite waard om een gesprek aan te gaan met uw fysiotherapeut/Manueel Therapeut of contact op te nemen met de praktijk waar deze werkt. Als u zich daar zekerder bij voelt, kunt u een bekende uit uw familie- of vriendenkring vragen hierbij aanwezig te zijn. Ook kunt u via het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) een bemiddelingsgesprek aanvragen. Levert een bemiddeling niet het gewenste resultaat op of ziet u op tegen de confrontatie met uw fysiotherapeut/manueel therapeut, dan kunt u ook het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg (IKG) inschakelen. Voor het IKG bij u in de regio kunt u terecht bij het Landelijk Informatiepunt voor Patiënten. Relevante telefoonnummers en adressen staan verderop in deze folder.
Een klacht indienen, hoe werkt dat ?
Levert een gesprek of een bemiddelingsgesprek niet het gewenste resultaat op, dan kunt u gebruik maken van een klachtenprocedure
Voor wat betreft de relatie manueel therapeut–patiënt is deze concretere invulling voor een groot deel al te vinden in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO).
Er zijn drie instanties waar u met uw klacht terecht kunt:
- A. de Klachtencommissie van het KNGF.
- B. de Commissie van Toezicht van het KNGF.
- C. het Regionaal Tuchtcollege van de overheid.
In alle gevallen behandelt een onafhankelijke commissie uw klacht. De behandeling van de klacht is kosteloos, uitgezonderd de (eventuele) kosten van bijstand. De bevoegdheid om maatregelen te nemen verschilt echter per commissie. Vanzelfsprekend gaan alle commissies zeer zorgvuldig en vertrouwelijk met uw klacht om. Meer informatie over de drie verschillende instanties, wat u hier kunt bereiken en hoe de procedure verloopt, leest u verderop in deze folder.
Schriftelijk indienen
Een klacht moet altijd schriftelijk worden ingediend door u als patiënt of, wanneer het om een kind gaat, door de ouders. Iemand kan ook namens u een klacht indienen, als u diegene daartoe gemachtigd heeft. Anonieme klachten kunnen niet in behandeling genomen worden. Omschrijf uw klacht zo duidelijk mogelijk en vermeld uw eigen naam en adres evenals de naam en het privé- of praktijkadres van de fysiotherapeut / manueel therapeut. Stuur uw brief naar de instantie die uw klacht het beste kan behandelen.
Meer informatie
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van een bemiddelingsgesprek? Of heeft u vragen over hoe en bij welke instantie een klacht het beste kan worden ingediend, neem dan contact op met een van de onderstaande organisaties.
Ledenadvies KNGF
Postbus 248, 3800 AE Amersfoort
Tel. 033-4672929
Landelijk Informatiepunt voor Patiënten
Postbus 9101, 3506 GC Utrecht
Tel. 030-2661661
Waar kunt u naartoe met een klacht over uw fysiotherapeut / manueel therapeut?
A. Klachtencommissie van het KNGF.
Voor fysiotherapeuten / manueel therapeut in de vrije praktijk heeft het KNGF een klachtencommissie ingesteld. Voor fysiotherapeuten / manueel therapeuten die bij een zorginstelling werken (bijvoorbeeld een ziekenhuis), geldt meestal de eigen klachtenregeling van hun werkgever. Dan kunt u direct bij de instelling terecht.
B. Verenigingstuchtrecht van het KNGF: Commissie van Toezicht.
Om toezicht te kunnen houden op het gedrag van de leden, heeft het KNGF het zogenaamde verenigings-tuchtrecht ingesteld. Alle fysiotherapeuten / manueel therapeut die KNGF-lid en/of ingeschreven zijn in het Centraal Kwaliteitsregister moeten zich houden aan de gedragsregels en beroepsethiek voor fysiotherapeuten / manueel therapeut. Klachten kunnen worden ingediend bij de Commissie van Toezicht van het KNGF. Voorwaarde is dat de behandeling waarover uw klacht gaat niet langer dan tien jaar geleden heeft plaatsgevonden.
C. Regionaal Tuchtcollege.
Fysiotherapeuten / manueel therapeut vallen onder het Tuchtrecht dat de overheid heeft ingevoerd. Klachten over uw behandeling of bejegening door een fysiotherapeut / manueel therapeut kunnen worden ingediend bij een Regionaal Tuchtcollege. Voorwaarde is dat uw klacht gaat over een behandeling of een voorval van na 1 december 1997.
Wat kunt u bereiken met een klacht?
Waar u uw klacht ook indient, er wordt in elk geval een uitspraak gedaan over de klacht. In alle gevallen wordt uw klacht behandeld door een onafhankelijke com-missie, bestaande uit een jurist, deskundigen / fysiotherapeuten / manueel therapeut en, bij de Klachten-commissie, een vertegenwoordiger van de over-koepelende patiëntenorganisatie. De verschillende commissies hebben echter elk andere mogelijkheden om maatregelen te nemen.
A. Klachtencommissie van het KNGF.
Het klachtrecht is een laagdrempelige, snelle manier om uw klacht aan een onafhankelijke commissie voor te leggen. Het klachtrecht is klagersgericht en streeft naar herstel van de relatie tussen klager en fysiotherapeut / manueel therapeut. Daarnaast is het ook een instrument ter verbetering van de kwaliteit van fysiotherapie / manueel therapie. Als de klacht gegrond wordt verklaard, kan de commissie aanbevelingen aan de fysiotherapeut / manueel therapeut doen om meer klachten te voorkomen. Deze moet op de aanbevelingen reageren maar is niet verplicht om ze op te volgen. De commissie kan geen schadevergoeding toekennen.
B. Verenigingstuchtrecht van het KNGF: Commissie van Toezicht.
Het verenigingstuchtrecht lijkt op het wettelijk tuchtrecht. De drempel is echter lager, de behandeling is besloten en verloopt in de regel vlot. Bij een gegronde klacht kan aan een fysiotherapeut / manueel therapeut een maatregel worden opgelegd. Dat kan variëren van een waarschuwing, berisping of schorsing uit (bepaalde rechten van) het lidmaatschap van het KNGF tot ontzetting uit het lidmaatschap van het KNGF en schrapping uit het Centraal Kwaliteitsregister. Daarnaast kan de commissie bepalen dat de zaak geplubliceerd wordt in het verenigingsblad van het KNGF. Daarbij blijft u, als indiener van de klacht, altijd anoniem. De commissie kan de fysiotherapeut / manueel therapeut niet verbieden om zijn of haar beroep uit te oefenen.
C. Regionaal Tuchtcollege.
Dit is de formele, openbare weg om een klacht in te dienen. Als een klacht gegrond wordt verklaard, kan de fysiotherapeut / manueel therapeut op z’n minst worden berispt en in het uiterste geval mag hij of zij zichzelf geen fysiotherapeut / manueel therapeut meer noemen. Een uitspraak laat over het algemeen enige tijd op zich wachten.
Hoe verloopt de behandeling van een klacht?
Na het indienen ontvangt u een bevestiging als uw klacht in behandeling wordt genomen. De procedure die dan volgt, verschilt per commissie. De zittingen van de Regionale Tuchtcommissies zijn in het algemeen openbaar. De vergaderingen van de Klachtencommissie en de Commissie van Toezicht zijn besloten.
A. Klachtencommissie van het KNGF.
Vóór de officiële behandeling ontvangt u indien nodig een vragenformulier om de klacht toe te lichten. In het onderzoek van de commissie wordt als eerste uw fysiotherapeut / manueel therapeut om een reactie gevraagd. Ook volgt er een tweede ronde voor beide partijen om te kunnen reageren. Zo nodig wordt aan u en/of uw fysiotherapeut / manueel therapeut een mondelinge toelichting gevraagd. Vervolgens doet de commissie een schriftelijke uitspraak en, bij een gegronde klacht, een aanbeveling aan de fysiotherapeut / manueel therapeut. Tegen de uitspraak is geen beroep mogelijk.
B. Verenigingstuchtrecht van het KNGF: Commissie van Toezicht
Nadat u een klacht heeft ingediend, vraagt de commissie de fysiotherapeut / manueel therapeut om een reactie. U kunt hierop reageren en de fysiotherapeut / manueel therapeut kan vervolgens weer op uw reactie reageren. Daarna volgt de mondelinge behandeling tijdens een zitting.Voor een goed oordeel is de gezamenlijke aanwezigheid van klager en fysiotherapeut / manueel therapeut belangrijk. De commissie doet schriftelijk een uitspraak. Wanneer de commissie de klacht gegrond verklaart, kan een maatregel worden opgelegd aan de fysiotherapeut / manueel therapeut. Bent u het oneens met de uitspraak dan kunt u in beroep gaan bij de Commissie van Beroep.
C. Regionaal Tuchtcollege.
Deze procedure is vergelijkbaar met de procedure van het Verenigingstuchtrecht van het KNGF. Het verschil is dat de zittingen in principe openbaar zijn en dat de uitspraak van het Regionaal Tuchtcollege gevolgen kan hebben voor de beroepsuitoefening van de fysiotherapeut / manueel therapeut, namelijk dat hij zijn titel van fysiotherapeut / manueel therapeut niet meer mag gebruiken. Voor uitgebreide informatie over de procedure kunt u contact opnemen met de Regionale Tuchtcolleges, waarvan u de adressen verderop in deze folder vindt.
Adressen
Klachtencommissie van het KNGF
Secretaris Klachtencommissie KNGF
Postbus 248, 3800 AE Amersfoort
Tel. 033-4672900 (u wordt doorverbonden)
Verenigingstuchtrecht van het KNGF: Commissie van Toezicht
Secretaris Commissie van Toezicht KNGF
Postbus 248, 3800 AE Amersfoort
Tel. 033-4672900 (u wordt doorverbonden)
Regionaal Tuchtcollege (Den Haag)
Postbus 97831, 2509 GH Den Haag
Tel. 070-3500973
Landelijk informatiepunt voor Patiënten
Potbus 9101, 3506 GC Utrecht
Tel. 030-2661661